Ιατρικά - Επιστημονικά


Συνήθεις ερωτήσεις σε ... Επιστημονικά - Ιατρικά θέματα

Ποίος ο ρόλος των γονιδίων στην επανάκτηση του σωματικού βάρους μετά από μία δίαιτα αδυνατίσματος;

Το σώμα πάντα προσαρμόζει το ρυθμό του μεταβολισμού ανάλογα με αυτό που έχει εγγραφεί στην "γονιδική μνήμη" του DNA σαν φυσιολογικό.
Αν το σοκάρουμε με μία δίαιτα αδυνατίσματος, που αναγκαστικά κάποια στιγμή θα σταματήσουμε, τότε η επιστροφή στο προηγούμενο βάρος μας θεωρείται "αναπόφευκτη" εκτός εάν για όλη μας την υπόλοιπη ζωή διατρεφόμαστε κι ασκούμαστε αυστηρά και πειθαρχημένα.


Εάν έχεις κάποιο ιατρικό πρόβλημα μπορείς να κάνεις γυμναστική;

Εξαρτάται όμως από το είδος και την φύση του προβλήματος. Πριν κάνετε οποιοδήποτε πρόγραμμα προπόνησης χρειάζεται ένα πλήρες ιατρικό τσεκ-απ. Αν διαπιστωθεί πρόβλημα χρειάζεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας για το τι πρέπει να κάνετε και γενικά το τι επιτρέπεται και τι όχι.


Η γυμναστική μπορεί να βελτιώσει την υγεία μου;

Βελτίωση της υγείας μπορεί να επιτευχθεί με την υιοθέτηση της τακτικής άσκησης σε συνδυασμό με μία σωστή διατροφή κι υγιεινές συνθήκες διαβίωσης. Άσκηση χωρίς έλεγχο και των άλλων παραγόντων μπορεί να αποδειχτεί μία επιπλέον καταπόνηση του οργανισμού.ας.


Τι είναι ο λιποστάτης;

Είναι το μέσο που διαθέτει ο εγκέφαλος για να αντιληφτεί την ποσότητα του σωματικού λίπους και τη πιθανή διαταραχή της. Αν ο λιποστάτης "αντιληφτεί" ότι το αποθηκευμένο λίπος έχει μειωθεί δίνει σήμα σε άλλα κέντρα του εγκεφάλου τα οποία διεγείρουν την όρεξη και αναστέλλουν μερικά την διάθεση για κίνηση. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μείωση των κινητικών δραστηριοτήτων κι αύξηση της προσλαμβανόμενης τροφής με αποτέλεσμα την άνοδο, μετά από λίγο καιρό της ποσότητας του σωματικού λίπους στο σώμα.
Οι επιστήμονες πιθανολογούν ότι ο λιποστάτης είναι γενετικά ρυθμισμένος σε υψηλότερο επίπεδο στα άτομα που έχουν το γονίδιο της παχυσαρκίας και ότι απορυθμίζεται στα άτομα που συνηθίζουν να τρώνε πολύ ή να κινούνται λίγο.


Χρησιμοποιώ αντισυλληπτικά χάπια. Υπάρχει πρόβλημα ως προς το είδος της άσκησης που θα χρησιμοποιήσω;

Ναι! Αν χρησιμοποιείτε αντισυλληπτική φαρμακευτική μέθοδο, αντενδεικνύεται μία μέθοδος προπόνησης έντασης, αλλά συστήνεται η προπόνηση με πολλές επαναλήψεις.
Αν κάνετε προπόνηση έντασης είναι πιθανό αφενός να χειροτερεύσουν τα κυκλοφοριακά προβλήματα κι αφετέρου να αυξηθεί η παραγωγή τεστοστερόνης σαν αντιστάθμισμα της χρήσης γυναικείων ορμονών υποβοηθούμενη από το "προσαρμοστικό" ερέθισμα της άσκησης. Στην περίπτωση αυτή ενδείκνυνται οι πολλές επαναλήψεις και τα αερόβια ερεθίσματα χαμηλής έντασης


Πόσο ρόλο παίζει το ταλέντο και τα "κληρονομικά" χαρακτηριστικά;
Το ταλέντο είναι, ίσως, το πιο βασικό πράγμα για έναν αθλητή, το "δώρο" του Θεού σε ορισμένους ανθρώπους. Έχει υποστηριχτεί ότι με την σκληρή δουλειά μπορεί να φτάσεις "ψηλά" ακόμα κι αν δεν έχει αυτό το χάρισμα. Όμως ο συνδυασμός ταλέντου και σκληρής δουλειάς παραμένει το "μυστικό" των υψηλών επιδόσεων. Οι σωματικές δυνάμεις και δυνατότητες είναι περιορισμένες και στο μεγαλύτερο βαθμό εξαρτώμενες από κληρονομικούς παράγοντες μεταβιβαζόμενους από τους προγόνους στους απογόνους. Τα σωματικά μας όρια καθορίζονται από τα γονίδια και τις προδιαγραφές μας.


Τι σημαίνει "υποδομή" στην προπόνηση;

Για να κτιστεί ένας αθλητής χρειάζεται δουλειά. Χρειάζεται βάσεις και πλατιά υποδομή. Δεν μπορείς να βάλεις "βάσεις" για τριώροφο και να κτίσεις πολυκατοικία. Ούτε βέβαια να κτίσεις χωρίς αρχιτεκτονικό σχέδιο γιατί θα προκύψει αυθαίρετο. Από την άλλη μεριά εάν ήδη έχει κτιστεί η οικοδομή, οι όποιες αλλαγές θέλεις να κάνεις απαιτούν πολλά γκρεμίσματα και μερεμέτια. Είναι δε αμφίβολο το κατά πόσο μπορεί να κτίσεις έναν επιπλέον όροφο εάν δεν έχει γίνει πρόβλεψη από πριν. Άρα η υποδομή είναι το Α και το Ω στην προπόνηση.


Τι σημαίνει "προσαρμογή ανά ηλικία";

Η προπόνηση πρέπει να προσαρμόζεται απόλυτα στην ηλικία του κάθε ατόμου. Οι νεαρότερης ηλικίας αθλητές χρειάζονται μεγαλύτερη ποικιλία ασκήσεων, κυρίως ψυχαγωγικής μορφής, ενώ οι ασκούμενοι μεγαλύτερης ηλικίας χρειάζονται μία διαφορετική αντιμετώπιση, προπόνηση συντήρησης και πρόβλεψη προστασίας από τραυματισμούς και εκφυλιστικές ασθένειες.


Υπάρχουν καινούργιες μέθοδοι αντιμετώπισης της ακμής;

Το πολωμένο φως και το πυριτικό οξύ θεωρούνται τα καινούργια "όπλα" της επιστήμης για την καταπολέμησης της έντονης ακμής.


Το κάπνισμα αδυνατίζει;

Το κάπνισμα ενός πακέτου τσιγάρων την ημέρα έχει σαν αποτέλεσμα την καύση περίπου 200 θερμίδων. Κάθε τσιγάρο αυξάνει τα επόμενα πέντε λεπτά το μεταβολισμό κατά 2%.
Από την άλλη μεριά το κάπνισμα καταστρέφει την καρδιά και τους πνεύμονες. Από τη στιγμή που το καρδιαγγειακό σύστημα υποστεί φθορές, εμποδίζεται η οξυγόνωση των ιστών και ο μέσος βαθμός μεταβολισμού μειώνεται.
Άτομα που σταματούν το κάπνισμα παίρνουν συνήθως 3 - 5 κιλά μέσα στους πρώτους δύο μήνες από την διακοπή του. Όμως με μία σωστή διατροφή και τακτική άσκηση θα μπορούσαν να περιορίσουν την αύξηση αυτή, να την ελέγξουν και τελικά να επιστρέψουν στα κανονικά τους κιλά.
Το κάπνισμα σε καμιά περίπτωση δεν είναι μέθοδος αδυνατίσματος!