Προσωπική Προπόνηση


Συνήθεις ερωτήσεις για την... Προσωπική Προπόνηση


Πώς φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα για μία παχύσαρκη ασκούμενη;

Έχουμε σαν δεδομένο ότι η ασκούμενη είναι υγιής κι ότι τα κιλά αυτά θα πρέπει να χαθούν σε περίπου Χ διάστημα. Ξέρουμε ότι με την γυμναστική πρέπει αφενός να αυξήσουμε την θερμιδική καύση κι αφετέρου να περιορίσουμε την "απώλεια" μυϊκού ιστού και την πιθανή ενδογενή μείωση απιοειδών που θα καθορίσουν την ψυχολογική της διάθεση. Γνωρίζουμε επίσης ότι η απώλεια βάρους είναι μεγαλύτερη στα πρώτα στάδια, καθυστερεί στο ενδιάμεσο στάδιο και γίνεται βασανιστικά αργή στο τέλος.


Άρα μπορούμε να καθορίσουμε προγράμματα με βάση τους επιμέρους στόχους:

Μέχρι να χαθούν τα πρώτα πέντε κιλά, τα δέκα, τα δεκαπέντε, τα τελικά είκοσι.. Η προσέγγισή μας πρέπει να είναι διαφορετική: Τα πρώτα πέντε κιλά χάνονται εύκολα αλλά είναι κυρίως νερό, γλυκογόνο και μυϊκός ιστός - οπότε πρόγραμμα πολλών επαναλήψεων ναι μεν θα επιταχύνει το χάσιμο κιλών αλλά θα οδηγήσει σε γρήγορη κατάρρευση κι απώλεια μυϊκού ιστού.
Ένα πρόγραμμα ελεγχόμενης έντασης θα ήταν πιο αποδοτικό αυτήν την περίοδο γιατί θα περιόριζε την απώλεια μυϊκού ιστού.
Στο τελευταίο στάδιο, αντίθετα, της απώλειας των τελικών κιλών θα βοηθούσε ένα πρόγραμμα περισσότερων επαναλήψεων για να ανεβεί ο μέσος βαθμός μεταβολισμού ο οποίος θα έχει μειωθεί σημαντικά από την δίαιτα.


Πάσχω από τενοντίτιδα τον αγκώνα. Πώς πρέπει να προπονιέμαι;

Αν πάσχετε από χρόνια τενοντίτιδα του αγκώνα, απαγορεύεται η προπόνηση έντασης των χεριών, απαγορεύονται ασκήσεις όπως η κάμψη στο μαξιλάρι κι οι "γαλλικές" πιέσεις και πρέπει οπωσδήποτε να ακολουθηθεί ειδικό πρόγραμμα διατάσεων καθώς κι ιδιαίτερη προσέγγιση στον τρόπο εκτέλεσης όλων των ασκήσεων πιέσεων.
Η κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, η περίδεση και η κρυοθεραπεία μπορούν να βοηθήσουν αλλά όχι και τόσο αποτελεσματικά.


Τι γίνεται εάν κάποιος έχει χρόνια οσφυαλγία;

Αν ο ασκούμενος έχει χρόνια οσφυαλγία ενδείκνυται ένα σωστό πρόγραμμα ενδυνάμωσης κοιλιακών και ραχιαίων αλλά αντενδεικνύονται ασκήσεις από την όρθια στάση, βαριές ασκήσεις ποδιών κι αυξημένα ποσά κινητικών αερόβιων δραστηριοτήτων όπως π.χ ο διάδρομος τρεξίματος και το στεπ.
Επιπλέον είναι αναγκαίο να μάθει ο ασκούμενος τη σωστή στάση για να σηκώνει βάρη, να κάθεται, να ξαπλώνει και γενικά να "επανεκπαιδευτεί" στο πώς πρέπει να εκτελεί τις καθημερινές ασχολίες και κινήσεις του.


Ποίες ασκήσεις αντενδεικνύονται για έναν έφηβο ασκούμενο;

Αντενδεικνύονται οι βαριές ασκήσεις κι ειδικά αυτές με βάρη στην πλάτη, οι βαριές ασκήσεις πιέσεων κι ειδικά ο πάγκος (πίεση πάγκου / bench press).


Γιατί αντενδεικνύονται οι πιέσεις πάγκου σε έναν έφηβο ασκούμενο;
Οι βαριές πιέσεις πάγκου με μπάρα αντενδεικνύονται γιατί αυξάνουν υπέρμετρα τη κεντρική μάζα των θωρακικών με αποτέλεσμα να πιέζεται η θωρακική κοιλότητα και, για το λόγο αυτό, παρεμποδίζεται η ανάπτυξή της.


Μήπως η γυμναστική μου προκαλέσει προβλήματα στη μέση μου;

Είτε έχετε είτε δεν έχετε ήδη προβλήματα στη μέση σας, η προπόνηση δεν θα σας προκαλέσει προβλήματα εάν γίνεται σωστά και κυρίως με σωστά επιλεγμένες ασκήσεις. Υπάρχει μία πληθώρα ασκήσεων που αν γίνουν σωστά δυναμώνουν τους κοιλιακούς και τους ραχιαίους μυς και σας προστατεύουν ικανοποιητικά αν φροντίσετε και εσείς να προσέχετε το σωματικό σας βάρος και τον τρόπο που κάνετε τις υπόλοιπες ασχολίες σας.